More Links in News & Events
Share

Carter Center Report on Pre-Election Delegation Visit to Nicaragua, Jan. 31-Feb. 2, 2006 (Spanish and English)

(English Version)

CONTACT:

Jon Moor

404-420-5107 

En enero de 2006, El Centro Carter recibió del Presidente del Consejo Supremo Electoral, el Dr. Roberto Rivas, una invitación para observar las elecciones regionales y nacionales a realizarse en Nicaragua en los meses de marzo y noviembre del 2006. En el espíritu tanto de sus pasadas misiones de observación en Nicaragua durante los años 1989-90, 1996 y 2001, y el consistente apoyo a la democracia que expresó en 2005 a través de las dos visitas de los Amigos de la Carta Democrática de la OEA, El Centro Carter comunicó al CSE su plena disposición de observar. Por lo tanto envió una delegación pre electoral a Managua durante los días 31 de enero al 2 de febrero de 2006 para discutir con las autoridades electorales el marco propuesto para la observación y la forma que podría tomar una posible misión de observación electoral. La delegación fue integrada por el Dr. Fernando Tuesta, ex-jefe de la Oficina Nacional de Procesos Electorales del Perú, la Dra. Shelley McConnell, Directora Adjunta del Programa de las Américas del Centro Carter, y el consultor político David R. Dye.

La delegación se reunió con una amplia gama de nicaragüenses, quienes enfocan el proceso electoral desde diversas ópticas. Estos incluyeron al Dr. Rivas y el Vice-Presidente del CSE Emmet Lang; los magistrados Luís Benavides, José Marenco y Julio Osuna; el Canciller Norman Caldera y consejeros; los líderes del PLC Wilfredo Navarro, Noel Ramírez y Silvio Calderón; el Secretario General y candidato presidencial del FSLN Daniel Ortega junto con su representante legal Edwin Castro y los funcionarios electorales Lumberto Campbell y Juan José Ubeda; los candidatos presidenciales Eduardo Montealegre y Herty Lewites acompañados por sus consejeros; los directores ejecutivos de dos organizaciones nacionales de observación, Roberto Courtney de Ética y Transparencia y Mauricio Zúñiga de IPADE; y Rosa Marina Zelaya del Movimiento por Nicaragua. La delegación se reunió adicionalmente con: el Embajador de EE.UU. Paul Trivelli junto con funcionarios de la misión diplomática norteamericana y la USAID; el representante residente de la OEA Pedro Vúskovic; la directora de programa del Instituto Nacional Demócrata (NDI) en Nicaragua, Deborah Ulmer; y consultores de IFES, un instituto que ofrece asistencia técnica electoral.

A través de estas conversaciones y por los medios de comunicación, El Centro Carter se enteró de una serie de asuntos electorales que precisan de clarificación, los cuales incluyen inquietudes acerca del padrón electoral, las cédulas de identidad, la aplicación de los Artículos 41 y 116 de la Ley Electoral, la falta de quórum para tomar decisiones dentro del CSE, y la posibilidad de que a algunos candidatos se les pueda inhibir de participar en la contienda presidencial, limitando así la competencia y la representación popular, entre otros problemas.

De especial preocupación para la delegación fue la persistente división en el Consejo Supremo Electoral, la que ha incapacitado a esta institución de Estado para formar quórum y tomar decisiones. Este es un serio problema con el potencial de afectar severamente todo el proceso electoral, incluyendo las elecciones de la Costa Caribe, así que una solución al problema es urgente. Es responsabilidad de todos los magistrados del CSE cooperar plenamente para que este impasse se supere.

Con independencia de la discusión legal que rodea los Artículos 41 y 116 de la Ley Electoral, El Centro Carter nota que estos artículos permiten que los ciudadanos ejerzan su derecho al voto y constituyen valiosos instrumentos para superar las deficiencias del padrón electoral. Asimismo forman un importante complemento al proceso de verificación, en el que los ciudadanos no siempre pueden participar; pueden así aumentar la tasa de participación en las elecciones al asegurar a los ciudadanos que tendrán la oportunidad de votar. Existen salvaguardas para impedir la doble votación, tal como la utilización de la tinta indeleble para marcarle el dedo al que ya ha depositado su voto.

También es responsabilidad de las autoridades electorales crear confianza en el proceso al proveerle de transparencia y adoptar medidas en forma proactiva que garanticen que el ciudadano puede ejercer su derecho de votar en elecciones libres y justas, y no simplemente al tomar medidas reactivas respondiendo a quejas. El Centro Carter insta al CSE a redoblar sus esfuerzos por eliminar las dudas que han surgido con respecto al desarrollo del proceso, en especial por compartir información plenamente y distribuir toda la documentación pertinente en forma oportuna a los actores relevantes. Al mismo tiempo el Centro advierte a los partidos políticos de no fomentar temores infundados que desacrediten el proceso electoral en el que todos están participando y que interesa a todos.

El Centro Carter reafirma su compromiso para apoyar a los ciudadanos nicaragüenses a alcanzar la más plena expresión de sus derechos, mediante un esfuerzo de monitoreo electoral imparcial y profesional, tal como ha hecho en el pasado en Nicaragua y en docenas de países más. Puesto que la observación de elecciones requiere examinar todo el proceso y no sólo el acto de votar y el escrutinio, es vital que los esfuerzos de observación comiencen tan pronto las condiciones lo permitan. Fue motivo de aliento para nuestra delegación saber del apoyo temprano que ha proporcionado la comunidad internacional a la observación electoral. El Centro Carter nota que un apoyo diverso y persistente será necesario para que dichos esfuerzos alcancen su máxima efectividad. Al mismo tiempo, quiere subrayar la necesidad de que los actores internacionales formulen sus comentarios acerca de las elecciones de manera que maximicen la justeza de la contienda electoral y eviten cualquier ofensa a legítimas sensibilidades nacionales.

 

El Centro Carter agradece a los muchos nicaragüenses que dispusieron de su valioso tiempo para reunirse con la delegación y compartir sus criterios acerca de este importante proceso cívico.

Para más información:
El Centro Carter
en Nicaragua

El Centro Carter fue fundado en 1982 por el ex-presidente de los Estados Unidos Jimmy Carter y su esposa Rosalynn, en sociedad con la Universidad de Emory, para promover la paz y la salud mundial. El Centro Carter es una organización no gubernamental sin fines de lucro. El Centro ha ayudado a mejorar la vida de las personas en más de 65 países, resolviendo conflictos, promoviendo la democracia, los derechos humanos y la oportunidad económica; previniendo enfermedades y mejorando los sistemas de salud mental; y capacitando a agricultores sobre métodos para aumentar la producción de sus cultivos. Para saber más sobre el Centro Carter por favor visite: www.cartercenter.org.


Carter Center Report on Pre-Election Delegation Visit to Nicaragua,
Jan. 31-Feb. 2, 2006

CONTACT:

Jon Moor

404-420-5107

In January 2006, The Carter Center received from the President of the Supreme Electoral Council (CSE), Dr. Roberto Rivas, an invitation to observe Nicaragua's regional and national elections to be held in March and November 2006 respectively. In the spirit both of its past observation missions in Nicaragua in 1989-90, 1996 and 2001, and its continuing support for Nicaraguan democracy as expressed in two visits by the Friends of the Democratic Charter in 2005, The Carter Center expressed its willingness to observe. It therefore sent a pre-election delegation to Managua Jan. 31 – Feb. 2, 2006, to discuss with the election authorities the proposed framework for observation and the form that a possible Carter Center election observation mission might take. The delegation included the former chief electoral officer of Peru, Dr. Fernando Tuesta, Senior Associate Director of the Carter Center's Americas Program Dr. Shelley McConnell, and political analyst David R. Dye.

The Carter Center delegation met with a wide array of Nicaraguans who come to the election with a variety of perspectives. These included Dr. Rivas and CSE vice president Emmet Lang, as well as magistrates Luis Benavides, José Marenco and Julio Osuna; Foreign Minister Norman Caldera and his staff; PLC leaders Wilfredo Navarro, Noel Ramirez, and Silvio Calderon; FSLN presidential candidate Daniel Ortega, accompanied by legal representative Edwin Castro and party election officials Lumberto Campbell and Juan José Ubeda; presidential candidates Eduardo Montealegre and Herty Lewites with accompanying staff members; representatives of two national observer organizations. Roberto Courtney of Etica y Transparencia and Mauricio Zúñiga from IPADE, and Rosa Marina Zelaya from the Movimiento por Nicaragua. In addition, the delegation met with U.S. Ambassador Paul Trivelli and staff, including officials of USAID, OAS representative Pedro Vúskovic, NDI local director Deborah Ulmer, and consultants from IFES, a U.S.-based organization that offers technical electoral assistance.

In these conversations and via the mass media The Carter Center delegation was made aware of electoral matters that need clarification, including concerns related to the electoral list, voting documents, application of articles 41 and 116 of the electoral law, the lack of a quorum for decision-making within the CSE, and the potential that some candidates may be disqualified from the presidential race thus limiting competition and representation, among others.

Of particular concern to the delegation was the ongoing division within the CSE that has resulted in that body's inability to reach a quorum for decision-making. This is a serious problem that has the potential to severely affect the electoral process, including the elections on the Atlantic Coast, and therefore a solution is urgently needed. It is the responsibility of all CSE members to cooperate to move beyond this impasse.

Independent of the legal discussion surrounding Articles 41 and 116 of the electoral law, the delegation noted that these articles permit citizens to exercise their right to vote and constitute valuable instruments for overcoming deficiencies in the electoral list. They are an important complement to the verification process, in which citizens are not always able to participate, and can encourage turnout on election day because citizens can be assured they will have the opportunity to vote. Safeguards exist to prevent double-voting, such as the use of indelible ink to mark the fingers of those who have voted.

It is the responsibility of the electoral authorities to create confidence in the electoral process by providing transparency and taking proactive measures to guarantee that citizens can exercise their right to vote in free and fair elections, not merely taking reactive measures to redress complaints. The Carter Center urges the CSE to redouble its efforts to eliminate all doubts concerning the development of the electoral process, among other things by sharing information fully and distributing documentation in timely fashion to all relevant actors. The Center furthermore cautions the political parties against fostering unwarranted fears that discredit the electoral process in which they are jointly engaged.

The Carter Center reaffirms its commitment to support Nicaraguan citizens in the fullest expression of their rights through its impartial and professional election monitoring efforts, as it has done in Nicaragua in the past and in dozens of other countries. Because election observation requires examination of the entire process, not just the vote and count on election day, it is vital that international observation efforts commence as soon as conditions permit. Our delegation was encouraged to learn of the early support provided by the international community for election observation, and noted that diverse and ongoing support will be needed for those efforts to be maximally effective. At the same time The Carter Center stresses the need for international actors to formulate their statements concerning the elections in ways that maximize the fairness of the contest and avoid any affront to legitimate national sensitivities.

The Carter Center thanks the many Nicaraguans who took time to meet with the delegation and share their perspectives concerning this important civic process.

The Carter Center was founded in 1982 by former U.S. President Jimmy Carter and his wife, Rosalynn, in partnership with Emory University, to advance peace and health worldwide. A not-for-profit, nongovernmental organization, the Center has helped to improve life for people in more than 65 countries by resolving conflicts; advancing democracy, human rights, and economic opportunity; preventing diseases; improving mental health care; and teaching farmers to increase crop production. To learn more about The Carter Center, please visit: www.cartercenter.org

Donate Now

Sign Up For Email

Please sign up below for important news about the work of The Carter Center and special event invitations.

Please leave this field empty
Now, we invite you to Get Involved
Back To Top